Klik på menuerne for at finde mere indhold
 

Debatindlæg i Dagbladet  (på sportsiderne) lørdag 4. februar 2012:

Ringsted Kommune har brug for ’målmandstræning’

Nej, Ringsted Kommune og dets byrådspolitikkere kan ikke stoppe deres bekymring for om markedsføringsbidraget på 300.000 kr. til TMS Ringsted er pengene værd. I Dagbladets omtale 24. januar er der nemlig ingen dokumentation for, at kommunens penge er givet godt ud.
Direktøren for Sport One Danmark, Steen Fladberg, er citeret for at sige, at kommunen skal finde ud af, hvad håndboldklubben, kan gøre for den. Og så peger han på, at hvis kommunen udnytter mulighederne kommer man snildt op de 300.000 kr. 
Læg mærke til ordet ’hvis’. Ringsted Kommune udnytter altså ikke mulighederne nu!
Det er i øvrigt en meget mærkelig og bagvendt situation. Normalt aftaler man først, hvad man vil have for pengene, inden man betaler. I dette tilfælde har Ringsted Kommune bare betalt uden at gøre sig nogen tanker om, hvad udbyttet egentlig er. Og noget mål for investeringen har man heller ikke sat sig.
Jeg nægter at tro, at kommunen i andre sammenhænge behandler borgernes penge lige så skødesløst.
 
Steen Fladberg foreslår desuden, at kommunen for at få værdi for sine penge, skal have de kommunale ledere med i TMS’ sponsornetværk. Det har sikkert værdi – nok mest for en privat virksomhed, men lad nu det ligge – men markedsføring er det ikke.
Heldigvis sælger Sport One Danmark blandt flere andre analyser, der kan fortælle noget om markedsføringseffekten af et sponsorat. Den slags analyser får man udarbejdet i Slagelse, og det kan kun gå for langsomt med at gøre det samme i Ringsted Kommune.
 
Allerførst skal Byrådet dog se hinanden i øjnene og aftale, hvad målet med markedsføringsbidraget skal være. Hvis man var rigtig barsk, målte man på antallet af tilflyttere og nytilkomne virksomheder. Mere rimeligt var det nok at måle på antallet af omtaler i landsdækkende medier. Eller måske kun i landsdækkende tv. En anden mulighed er en kendskabsanalyse.
Mulighederne er mange, men uden mål, ingen mulighed for at vurdere succes eller fiasko!
Og ja, det koster at få udarbejdet analyser af sponsorater. Men uden viden famler man i blinde.
 
Når målet er lagt fast, må man åbent og fordomsfrit vurdere, hvor man får mest ud af de kommunale kroner. Måske er det er sportssponsorat, men det er jo ikke sikkert. Og er det sport, så er håndbold naturligvis en oplagt mulighed, men i min optik fortjener i hvert fald Benløse Floorball, der ligger i top tre i Danmark, at blive underlagt en vurdering. Og hvem siger, at RIF Fodbold, Ringsted Svømmeklub og RIF Gymnastik er helt ude af betragtning på forhånd?
 
Jeg bebrejder ikke TMS i denne sag. De skal naturligvis gå efter at få alle de penge skrabet sammen, de kan. Jeg har stor respekt for TMS, der fx gør et kanon stykke ungdomsarbejde. Det har bare efter min bedste overbevisning ikke noget med markedsføring at gøre. Så må man kalde tingene ved deres rette navn. Så er der tale om kommunal støtte. Og så er der måske også andre klubber, der fortjener støtte for et flot stykke ungdomsarbejde?
 
Lige nu synes jeg ikke, at Ringsted Kommune kan stå på mål for de 300.000 kr. i markedsføringsbidrag, de bruger på TMS. Det er synd for TMS. Og skidt for kommunen.
Ringsted Kommune må gå i ’målmandstræning’!
 
Venlig hilsen
 
Torben Lollike
Byrådsmedlem for Radikale Venstre
Følg mig på Facebook: www.facebook.com/torben.lollike
Lav din egen hjemmeside med mono.net